Hejsan!

Jag tänkte göra ett försök att få ihop en liten blogg som kommer att handla om Paleokost, en kost som jag och min flickvän använder oss av. Jag har gjort det sedan 18 veckor tillbaka och Elin har gjort det i ca 4 veckor, efter att ha kurat med hjälp av cambridge i 20 veckor.

Vårat mål med bloggen är att dela med oss av erfarenheter, tips, recept, svara på frågor och kort o gott skriva av oss av våra upp och nedgångar i vardagslivet.

Paleo, även kallat stenålderskost baseras kort sagt på den ursprungliga människans sätt att äta (ibland även leva), grunden är att äta enligt årstider. T.ex, hösten då det är rikligt med frukt så äter man mer av det, sommaren mer av bär och grönsaker, medan vintern oftast är en persiod då man äter mindre, ibland fastar hela dagar.

Riktigt så extremt lever dock inte vi utan vi har skapat ett mellanting mellan Paleo och LCHF, ett system som ska fungera över tid, alla årstider.

Kosten består grovt räknat av 10% kolhydrater, 30% fett och 60% proteiner.

Förbud i stort:

Bröd, pasta, ris, potatis, morötter, majs, godis, chips, läsk, mejerier, såser, ja allt som egentligen överstiger 5% kolhydrater per 100g är sånt vi väljer bort.

Tillåtet då:

Alla typer av kött, fisk, fågel, grönsaker/rotfrukter, ägg och nötter (vissa sorter). Korv, köttbullar, järpar osv måste innehålla en sammanlagt protein/fettmängd på över 90% för att den ska fungera som kostalternativ.

Mer specifikt om detta senare. Jag brukar förespråka att försöka äta

3-4 ggr per dag, Frukost, lunch, (mellanmål), middag. 2 av målen ska innehålla alla 3 delar (kolhydrater, fett, protein) och 1-2 av målen ska bara innehålla fett och protein.

Att slarva eller fuska är absolut totalt förbjudet av många olika orsaker. Främsta skälet är att man konstant ska hålla sitt blodsocker och därmed sin insulinbalans på en jämn och bra nivå, och därigenom ha en bra förbränning i kroppen. Största anledningen till att kolhydrater väljs bort är att dom innehåller otroligt höga mängder socker och stärkelse som i kroppen ombildas till druv/fruktsocker, som mer än gärna matar våra fettceller som sväller och blir feta. Och våran insulinbalans är i ständig otakt och förbränningen försvinner.

 

Men som sagt, detta var bara en inledning, mer om allt senare!